Word..

"Kvinnor backstabbar, smutskastar, utnyttjar och skitbehandlar sina vänner mer än män gör mot sina likakönade. Jag har bevis, så pass många års erfarenhet/research av saken att jag kan stå här och säga att: Jo, vi med bröst är sämre på vänskap. Vi är sämre på att peppa, stötta och hjälpa varann när det blåser som iskallast. Jag har och har haft många polare genom åren, av bägge könen. Har närstuderat gängmentaliteter sen jag insåg vad det var. Har genomlidit tillräckligt många tjejkvällar i Uddevallas beigeaste villaområde för att veta exakt vad jag snackar om. Suttit där mellan Ida och Anna och bara mått piss för att de fullkomligt gröpt ur min självbild. Den smärtsamma sanningen är att jag och många tjejer jag mött känt oss betydligt mer svikna och skitbehandlade av våra tjejpolare än vad våra killpolare någonsin upplevt i sina grabbgäng.

”Ni bråkar ju bara för att bråka.” Jonas, en av mina närmaste vänner, har inte mycket till övers för brudar i gängkonstellationer. Han överdriver, klart han gör, men visst fan är vi läppglanslisor rejäla as mot varann, oftare än okej.
Det sitter ju i vår ryggrad, i vår uppfostran. Vi uppmuntras att hålla på med enmanssporter, medan grabbarna placeras i lag med en gång. Vi lär oss inte samarbeta, lär oss inte ta hänsyn och lyssna. Har dumpat så många tjejgäng för att jag insett att alla mest suttit och kört var sin monolog, dag ut och in på det där fiket. Crocodile style-skitstor käft – minimala öron. Blir så avis på snubbar, på deras till synes genuina och enkla vänskap. De jävlas och smågnabbas men avslutar alltid med en kärleksfull kram/box mot överarmen som säger ”det är vi mot världen trots att du kan vara en idiot ibland”.

Sen det där ständiga gnällandet, ältandet och analyserandet. ”Vad menar han egentligen när han gör/säger/tänker si/så?” Hälften av all tid läggs på djupanalyser av nåt ragg som ändå bara är ett ärkemiffo med wifebeatertendenser. Jag var på tjejmiddag för ett tag sen, tänkte att det kunde vara trevligt. Efter halva kvällen kände jag spasmerna komma. Sa det rakt ut, orkade inte linda in det: ”Men snälla, ni sitter ju bara och gnäller! Ska vi inte peppa varann, stötta och ha kul?” Gissa vad jag fick för svar ... Hur de reagerade ... De började gnälla på att man gnäller på det befogade gnället. Då gick jag. Hem till min strap-on."

- Cissi Wallin, Metro 08-09-09

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0