Beslutsångest när den är som värst..

Jag har ju beslutat mig för att investera i en systemkamera, och det redan nästa vecka när jag har fått min lön. Det är ju rätt värt att ha med sig kameran till Thailand, så att man kan bjuda på några riktigt bra bilder. Likaså vill jag ju ha en kamera att leka med.

Så nu är problemet bara att jag inte kan bestämma mig för vilken kamera jag vill ha. Jag har ju ganska så begränsat med pengar, så det jag har att välja mellan är (i prisordning, inklusive ett objektiv 18-55mm):

Nikon D40    3499:-
6.1 megapixlar, tre autofokuspunkter, 2.5" LCD skärm, 2.5 bilder/sekund.

Canon EOS 1000D    4549:-
10,1 megapixlar, 7 autofokuspunkter, 2.5" LCD skärm med direktvisning, 3 bilder/sekund, dammförebyggande system.
Objektivet som ingår har bildstabilisator.


Nikon D60    4949:-
10,2 megapixlar, dammreducerings system, 2.5" LCD skärm, 3 bilder/sekund, 3 autofokuspunkter, aktiv D-Lighting, informationen på skärmen roteras när man vänder på kameran. Objektivet har vibrationsreducering.

Canon EOS 450D    5549:-
12.2 megapixlar, 9 autofokuspunkter, 3" LCD skärm med direktvisningsläge, 3,5 bilder/sekund, dammförebyggande system. Objektivet som ingår har bildstabilisator.

Det är då dom "stora" skillnaderna mellan kamerorna. ISO-talen är dom samma etcetc..
Personligen kan jag ju tycka att det inte är någon större skillnad på Nikon D40 och Nikon D60.. Det som "känns" mest är väl objektivet som ingår, att på D40 så har inte objektivet vibrationsreducering. Men jag vettefan om det är värt 1500 kr.
Det jag tycker är ju dock att Canon EOS 1000D är bättre än Nikon D60. Canon har fler autofokuspunkter och har dessutom direktvisning på skärmen, vilket är bra när man ska fotografera i knepiga vinklar.
Canon EOS 450D är i dyraste lagen för mig. Jag behöver ju köpa minneskort, väska och möjligen filter med. Eftersom att jag inte har världens bästa lön så räknas varenda krona.

Just nu känns det som att det lutar mot Canon EOS 1000D, men igår så lutade jag mot Nikon D40, och dagen innan det Nikon D60. Lutar även lite mot att kanske köpa Sophies Nikon D40X (en D40 fast med 10 megapixlar i stort sett). Hon vill ha 4000:- för den, och då ingår objektiv, väska och ett filter. Men det är ju alltid lite roligare att köpa nånting nytt.

Jag får helt enkelt göra som pettter föreslagit. Jag får gå och klämma och känna på kamerorna, och se hur det känns med. Hur den ligger i handen och hur själva programmet i kameran känns.

Välkommna med förslag och synpunkter.

Puss<3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0