Beslutet är gjort..

Det blir en Canon EOS 1000D för mig. Den känns mest prisvärd för mig. Speciellt när jag hittade ett underbart paket på inet.se. Dom säljer kameran, EF-S 18-55 IS objektiv, UV-filter, väska, minneskort på 4 GB och putsduk för 4980:-. Dessutom har dom motljusskydd för bara 114:-. Inte nog med det så är det fri frakt på just det kamera-paketet, likaså allt jag köper med! Så jag skulle få allt för 5094:-.

Men bara för att kolla, så åkte jag och pappa upp på Elgiganten och hörde vad dom hade att erbjuda. Försäljaren sa att det inte fanns någonting han kunde göra, och att allt han hade att erbjuda var kameran och samma objektiv för 4990:-. Men efter många om och men så la han till en fin kameraväska (som jag dock fått höra från andra butiker att den är så dyr bara för märkets skull), ett UV-filter och ett minneskort på 4 GB som skulle kosta 750 kr eller liknande. Totalt blev det på omkring 6300 kr. Han gav dock efter och tryckte ner priset till 5800:-, men då fortfarande utan försäkring som skulle väga till Elgigantens fördel då det inte verkat som att inet.se erbjuder någon. Försäkringen skulle kosta 899:- för 3år, och ytterligare 124 kr för ett fjärde år.

Men om man bortser från försäkringen så kostar det fortfarande 810 kr mer på Elgiganten. Dom säljer inte heller motljusskydd så det hade jag förmodligen fått köpa till från inet.se, som då skulle kosta 168 kr med frakt.

Men om man då väger in att man kanske vill ha försäkring, som ändå verkar väldigt bra. Försäljaren sa någonting om att om någonting skulle hända kameran, så är det bara att lämna in den i butiken och har man den inte tillbaka efter 10 dagar så får man en helt ny kamera. Det är ju väldigt lockande.
Men på riktigt, hur nödvändigt är det med en försäkring? Detta är ju en kamera som jag ska hantera varsamt. När den inte används så ligger den i en väska. När den används så hänger den runt halsen på mig. Och låt säga att om ett år så tappar jag kameran. Det finns två scenarion.

Scenario ett: Objektivet går sönder. Ja, det är väl inte värre än att man köper ett nytt objektiv, som ändå blir en investering till bättre bilder.

Scenario två: Kamerahuset går sönder. Kanske har jag väx ifrån kameran? Jag kanske vill uppgradera mig? Om inte annat så är kamerahusen ändå billigare efter en sån tid, om dom ens finns kvar. Visserligen så förlorar man ju pengar på att man inte kan sälja det.. Men det är ju ingenting man kan anta, att man kan sälja kamerahuset senare.

Å andra sidan, så kan man ju undra vad som ingår i inet.se's paket. Om dom slänger in en liten tygbit och säger att det är en väska och ett minneskort som är kasst, så måste jag ju ändå köpa till en ny väska och ett nytt minneskort. då faller allting. Då kan jag likabra köpa kameran och objektivet från kameraexperten.se, och sen plocka ihop en väska, ett minneskort och UV-filter som passar mig från inet.se.
Prislappen på det skulle bli 4549:- för kamera och objektiv, och sen väska, minneskort, filter och motljusskydd för 687(inkl. frakt) från inet.se. Totalt alltså 5236:- (tror jag, huvudräkning kl 1 på natten är inte min starka sida^^). Så det blir fortfarande mycket billigare än Elgiganten.

Cyberphoto erbjuder kamera+objektiv+minneskort på 4gig för 5409:-(inkl. frakt), det plus väska, filter, och motljusskydd för ca 500:-. Det går ändå förbi Elgigantens pris. Köper man "extra-sakerna" på inet.se kostar det dock 420:-, och då blir totaltpriset bara 29:- mer än Elgigantens. Dessutom erbjuder cyberphoto en försäkring som är billigare än Elgigantens, så har iaf jag förstått det.

Hur som helst. Hur mycket jag än vrider och vänder på det, så blir det billigast om jag köper allt hos inet.se (sålänge det är ett bra minneskort och en bra väska). Och om inte det skulle duga, så köper man kameran på kameraexperten.se och sen resterande saker på inet.se.

Så.. Nu gäller det bara att vänta på svar från inet.se (för att se vilken väska och minneskort som ingår). Sen beroende på svaret, beställa sakerna! Måste dock lura till mig pengar.. Någon som vill låna mig 5000:-?

Sova snart
Puss <3

Kommentarer
Postat av: grel

750kr for et 4GB minnekort høres mye ut, jeg betalte 400kr for et 8GB semiproff minnekort i norge, og norge er dyrt.



lykke til med kamera, 1000D er er godt valg :)

2008-10-17 @ 18:57:26
URL: http://mrhenrik.deviantart.com
Postat av: nicholas

Hej!



Vill bara varna dig att inte beställa från kameraexperten.se



Googla lite så förstår du vad jag menar. Han har blåst hur många som helst på pengar!



Mvh Nicholas

2008-12-18 @ 00:06:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0