Straffad för att man är begåvad?

Jaha, Sverige.. Vi som bor här är nog de enda landet där man faktiskt kan bli staffad för att man är duktig.
Jag har ju börjat ett år tidigare i skolan, just för att jag är "begåvad" och har en "talang" för att lära mig och förstå väldigt fort. Så jag är alltså 17 i nuläget, blir 18 i september, och tar studenten nu i år.

Men eftersom att Helsingborg verkar bry sig så otroligt lite om sina ungdomar, och rent affärsmässigt skiter i att studenten förmodligen är den viktigaste dagen i livet., så får jag inte lov att fira min student.
Och när jag menar fira så menar jag inte att jag ska bli asnitad och spy inne på varannan krog, jag kan va nykter om det ska va..

Här i Helsingborg så ska det arrangeras speciella studentfester på flera olika ställen, dit alla ska.. Förutom jag.
Efter studentbalen så är det efterfest på ett uteställe, vilket dom flesta ska på.. men inte jag.
På självaste studentkvällen, så arrangeras studentfester på i stort sett varenda uteställe i hela Helsingborg.. ALLA ska dit.. utom jag.

Vad är det som gör mig till en mindre student än dom andra? Har inte jag gått 12 år i skolan precis som dom? Har inte jag genomgått precis samma process som dom? Har inte jag lika stor anledning till att fira?

Tydligen inte..

Jag ska istället bli straffad för att mina föräldrar inte va "snabba nog på de". Jag ska bli straffad för att jag är begåvad. Jag ska bli straffad för att jag va för duktig.

Är det skolsystemet som man är ute efter? Att man får inte va annorlunda och lite bättre?

Studenten händer en gång i livet, har inte jag rätt som alla andra att få fira de? Speciellt tillsammans med dom, som jag gått i skolan med i alla dessa år? Kan man inte mena att man i stort sätt blir utstött och att det är min egna jävla kommuns fel?

Ska hur som helst till Rådhuset nästa vecka, och försöka få dom jävlarna att ge mig ett speciellt tillstånd så jag får komma in på ställena iaf.  Om dom ska va dryga och fulla av sig själv så blir det väl pressen och Reinfeldt nästa.

Jävla piss-kommun, jävla piss-Sverige, jävla piss-system.

Kommentarer
Postat av: Bergfelt

Hjälper tyvärr inte att klaga, något speciellt tillstånd kan dom inte ge dig så länge svensklag har talat :/. Du får helt enkelt fixa ett otroligt bra falskleg Sandra :)

Puss sistah

2008-05-17 @ 13:23:23
Postat av: Petter

Falskleg är din ända lösning..

2008-05-22 @ 09:37:35
Postat av: emma

Anledningen till att de inte kan släppa in dig är för att du är minderårig och ifall du ska in får de inte servere alkohol, alls. Du är inte den första med detta problemet. Falskleg tyvärr..

2008-08-18 @ 23:26:35
URL: http://tricktrucktrain.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0